Laden


AI en technologie voor meer efficiëntie in de horeca

25 maart 2024

‘Artificial intelligence’ is dé term van het moment en zal een steeds grotere rol gaan spelen in ons leven, zowel privé als zakelijk. AI is als concept natuurlijk al ouder, maar is nu in rap tempo mainstream geworden. Wat eerst vooral een gimmick was om gemakkelijk teksten en plaatjes te generen, krijgt steeds meer praktische toepassingen om (kosten)effectiever uw zaak te runnen. Op basis van een artikel van Misset Horeca zetten we er een paar op een rijtje.

Weg met niet-rendabele ruimte

(AI-)tools kunnen helpen om de klantenstroom en de inkomsten per uur verbeteren, bijvoorbeeld door een camera met AI te gebruiken. U kunt dan zien welke uren niet rendabel zijn en op basis daarvan bijvoorbeeld de openingstijden of bezetting veranderen. Kijk ook naar de inkomsten per vierkante meter. Neem bijvoorbeeld de minibar in hotelkamers. Die kost geld om te laten draaien en bij te vullen, maar als het onder de streep meer kost dan het oplevert, is het waarschijnlijk zonde van de ruimte en moeite.

Automatiseer simpele taken en communicatie

Gebruik hulpmiddelen om de arbeidskosten te verlagen en de arbeidskwaliteit te verhogen. Laat (ro)bots en computers het vuile en saaie werk doen, zoals het reinigen van keukens of hotelkamers. Dit is uiteraard niet voor iedereen even relevant, maar feit is wel dat deze hulpmiddelen beter beschikbaar en goedkoper worden.

Laagdrempeliger is het gebruik van QR-codes voor betalingen en bestellingen. Dit is gemakkelijk voor zowel de klant als voor u. Eventueel kunnen met QR-codes de contactgegevens van gasten verzameld worden – met toestemming uiteraard.

Met een chatbot of WhatsApp kunt u communicatie automatiseren, als aanvulling of misschien wel vervanging van bellen of mailen. De ‘gewone’ WhatsApp kan hiervoor worden gebruikt, maar er is ook WhatsApp Business. Hiermee kunt bijvoorbeeld een automatische begroeting, afwezigheidsbericht of snelle antwoorden (standaardberichten met een sneltoets) instellen. Met een automatische begroeting kan bijvoorbeeld worden verwezen naar een FAQ op de website.

Ga energieverspilling tegen

Het is een open deur, maar energie besparen is geld besparen en beter voor het milieu. Zoals u thuis ook let op het niet onnodig verlichten en verwarmen van ruimtes, en het niet onnodig aan hebben staan van apparaten, zo kunt u ook in de zaak besparen door inzicht te hebben in het energie- en gasverbruik. Hier zijn tools voor, wellicht zelfs van de eigen energieleverancier.

Klantenbinding

Het grootste visitekaartje van uw zaak is natuurlijk goede kwaliteit, sfeer en (persoonlijke) service. Maar er zijn meer oplossingen om klanten een extra zetje te geven om terug te komen. Denk aan loyaliteitsprogramma's, waarbij gasten punten of kortingen kunnen sparen voor elke keer dat ze langskomen. Dat hoeft trouwens niet per se met technologie - een ouderwetse spaarkaart kan ook - maar technologie biedt wel extra mogelijkheden, zoals persoonlijke aanbiedingen en verjaardagskortingen - bijvoorbeeld op iemands verjaardag.

Gebruik slimme apparatuur

Met een slimme combisteamer of heteluchtoven van bijvoorbeeld Rational of Unox stelt u gemakkelijk programma's in, slaat u recepten op, en laat u de sensoren en chips zorgen voor een optimaal resultaat. Zo hoeft u het proces zelf niet in de gaten te houden en laat u apparatuur het werk voor u doen. Bij sommige ovens van Unox is er een app voor onder meer het beheren van de oven(s), recepten synchroniseren en schema's instellen. Dit Data Driven Cooking draagt zo bij aan de efficiëntie. Wilt u meer informatie of advies over deze ovens? Neem gerust contact met ons op!



Delen op social media
 
Inschrijven nieuwsbrief
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist
     




    « Naar het blog overzicht