Laden


7 tips voor een goed georganiseerde keuken

13 november 2023

De start van een goede horeca keukeninrichting is het concept. Het concept als uitgangspunt nemen, is eigenlijk de eerste stap. Elke keuken ziet er natuurlijk anders uit, zo ziet de keuken voor een spareribs-restaurant er immers heel anders uit dan een keuken van een pizzaria. Die keuzes hebben gevolgen voor de benodigde apparatuur en de organisatie binnen de keuken. Het belangrijkste is dat je écht tot in detail over alles nadenkt. Wat wil je doen, wat is je visie en wat heb je daarvoor nodig?

1. Loop het keukenproces (achterstevoren) door

Een professionele keuken moet rendabel zijn. Een goede keukenorganisatie brengt rust, plezier in het werk en zal uiteindelijk meer rendement gaan opleveren.

De truc voor een goede horeca keukeninrichting is het proces in de keuken achterstevoren doorlopen en op basis daarvan gaan inplannen. Het belangrijkste is de afzetruimte. Hoeveel heb je daarvoor nodig? Een strandtent bijvoorbeeld heeft een hoge omloopsnelheid op mooie dagen en meestal weinig vierkante meters beschikbaar. Dan moet de pas, waar alle gerechten langs moeten voor ze uitgeserveerd worden, groot genoeg zijn. Anders loop je vast. De borden moeten gemakkelijk de keuken kunnen verlaten. Pas dan bekijk je hoeveel vierkante meters er over blijven voor het zo snel en goed mogelijk bereiden van de gerechten.

2. Welke warmtebron?

Iets om bij stil te staan, is de keuze voor de warmtebron. De overheid wilt graag dat men van gas afgaat en met de hoge gasprijzen is de overstap naar elektrisch aantrekkelijk . Behalve dat het slecht is voor het milieu, brengt gas veel warmte in de keuken. Het is natuurlijk nog niet mogelijk om in elke keuken over te schakelen op elektrische apparatuur, maar het is belangrijk om het als serieuze optie te overwegen.

Inductie is veel zuiniger in het gebruik, het geeft direct warmte aan de pannen en is veel schoner voor het milieu. Bovendien werkt het aangenamer voor het personeel, omdat er minder warmte vrij komt én een inductiefornuis is eenvoudiger schoon te maken.

Voor je alle apparatuur koopt, is het verstandig om de piekbelasting van alles bij elkaar te laten berekenen. In de technische tekening van de keuken zijn alle stroompunten verwerkt en iedere techneut kan daaruit aflezen wat het verbruik op zijn hoogst is. Als je weet wat de piekbelasting is, kan je (laten) controleren of de aansluiting dat ook aan kan.

3. Essentiële apparatuur

De volgende stap bij een goede horeca keukeninrichting is het uitkiezen van de apparatuur. Dat moet je als ondernemer zelf doen, want jij weet wat het concept is en wat daarbij past. Je chef zal zich als een kind in een snoepwinkel voelen en verkeerde keuzes maken.

De grootste valkuil bij het inrichten van een horecakeuken is investeren in apparatuur die te weinig wordt gebruikt. Een andere fout die wel eens wordt gemaakt, is te kleine apparatuur of apparaten met te weinig vermogen. Het is belangrijk om uit te gaan van een volle zaak. De apparaten moeten dan de capaciteit ook aan kunnen. Bij elke keuze die je maakt, is het concept leidend.

Het is tevens slim om na te denken over de volumes die je gaat draaien. Ga je grote volumes draaien, dan zijn warmhoud lades essentieel. Als je een kippenpootje of een biefstuk op het menu hebt, kun je die goed voorbereiden en op temperatuur houden in de warmhoud lade. Dan is het alleen nog een kwestie van grillen voor het meegaat naar de gast. Op die manier kun je veel sneller en efficiënter werken.

4. Bezetting en routing

In zaken waarbij de voorbereiding essentieel is, is het ook belangrijk om stil te staan bij de routing tijdens de drukste uren. En dat moet ook meegenomen worden bij de horeca keukeninrichting. Het is met name belangrijk dat men elkaar niet in de weg loopt.

Een mogelijkheid is om de mise en place helemaal achterin de keuken te plaatsen. De voorkant wordt daar niet voor gebruikt, zodat je elkaar niet in de weg loopt tijdens het doorgeven van de borden. Mise en place heeft dan een goede, fijne werkruimte en de snelheid aan de voorkant van de keuken blijft gehandhaafd.

5. Uitbesteden versus zelf maken

Een ander essentieel onderdeel bij een goede horeca keukeninrichting is nadenken over wat je zelf wilt bereiden en wat je wilt uitbesteden. Je hoeft écht niet alles zelf te maken. Slim koken is ook een deel inkopen. Zeker met de huidige problemen rond het krijgen van kwalitatief en betaalbaar personeel is het niet verstandig om alles zelf te doen.

Brood van een lokale bakker kan een mooie samenwerking opleveren met wederzijdse marketing. Bedenk een appeltaart en laat die bakker dat naar jouw recept tot 80 procent maken. Jij kan hem afbakken: het geeft de ambachtelijke geur in je bedrijf en een warme taart voor de gast, maar niet de voorbereidende werkzaamheden. Kreeftensoep is ook zo bewerkelijk. Waarom zou je dat zelf willen maken? Dat kost je heel veel tijd. Of ijs. Los van de tijd die het kost en het feit dat ijs bereiden een vak is, heb je ook te maken met strenge hygiëne-eisen.

Uiteindelijk moet het allemaal wel wat opleveren. De marge moet je goed in de gaten houden. En je hoeft echt niet in te boeten aan creativiteit door efficiënt te werken.

6. Maak een schoonmaakplan

Ook hygiëne is van essentieel belang. Er zijn natuurlijk genoeg checklijsten beschikbaar met schoonmaaktaken die je gedurende de dag kunt afvinken. Maak die lijsten eigen en toegepast op het bedrijf. Zo heeft een gasfornuis meer schoonmaakwerk nodig dan een inductieplaat. Door het plan aan te passen op je eigen keuken weet je zeker dat je niets mist.

7. Leg alles vast in een bidbook

Een laatste tip als afsluiter: Leg alles vast in een bidbook (een publicatie met uitgebreide informatie.) voor de keuken. Begin met het uitleggen van het concept, welke apparatuur er is en hoe je die gebruikt. Beschrijf welke functies er zijn en welke taken daar bij horen. Op een moment dat het nodig is, kun je dan heel gericht zoeken naar nieuwe mensen. Een bidbook is de basis voor de rest van het bestaan van de zaak. Nieuw personeel hoeft niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden, want dat kost veel teveel geld. Met zo’n document laat je bovendien zo min mogelijk aan het toeval over. De medewerkers weten waar ze aan toe zijn en daardoor kun je met zijn allen succes behalen.

 

Geïnteresseerd geraakt door deze blog en wilt u degelijk advies? Onze adviseurs helpen u graag!

Bekijk voor inspiratie en meer informatie onze andere blogs.

Voor het beste assortiment Kookapparatuur verwijzen wij u graag naar de website van BEUK HORECA, ook bent u volkomen welkom in onze showroom in Utrecht!



Delen op social media
 
Inschrijven nieuwsbrief
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist
     




    « Naar het blog overzicht