Laden


Digitale tools inzetten tijdens de zomerdrukte

31 juli 2023

Tijdens de zomer zal elke horeca ondernemener wel een vorm van druk(te) ervaren, dit geldt extra voor ondernemers met een terras. Het huidige personeelstekort in de horeca helpt hier ook niet aan mee. Juist daarom is het verstandig om te overwegen om Digitale tools in uw onderneming te vewerken.

De pandemie is verantwoordelijk voor de versnelde ontwikkeling, implementatie en acceptatie van digitale tools in de horecasector. Dat sommige van deze tools ook toevallig een oplossing bieden voor het personeelstekort is mooi meegenomen.

Naast bezorgen en afhalen zijn contactloze bestel- en betaalopties twee van de meest gebruikte hulpmiddelen.

Contactloos betalen is vandaag de dag niet meer weg te denken, nodig dit ook uit. Geef gasten daarnaast ook de optie om waar en wanneer ze maar willen te bestellen, en het probleem van een tekort aan personeel wordt opeens een besparing op personeel.

Digitalisering

De komst van QR-codes, digitale menu’s en contactloos bestellen en betalen heeft de moderne consument de autonomie gegeven om het heft in eigen handen te nemen. Gasten hoeven niet langer reikhalzend de aandacht van het personeel te trekken, maar kunnen met een simpele swipe en een klik probleemloos het digitale menu bekijken, hun bestelling plaatsen en onmiddellijk betalen. Daarnaast haalt het enorm veel druk weg bij het aanwezige personeel en vermindert het bovendien de nood van extra personeel.

Betalingen en tijdsbesparing

Wanneer jij als horecaondernemer kiest om je bestel- en betaalflow te optimaliseren met behulp van digitale tools, is de stap naar geïntegreerde betalingen klein.

Geïntegreerde betalingen halen de zoveelste externe partij weg door met één provider te werken voor zowel je kassa- en bestelsysteem als je betalingen. In een omgekeerd scenario heb je namelijk een aparte leverancier voor je betalingen, wat twee keer zoveel administratie, facturatie en gedoe met zich meebrengt. Vaak vragen externe betaalproviders ook maandelijkse abonnementskosten of zit je vast aan maandelijkse transactielimieten.

Een geïntegreerd betalingssysteem lost al die problemen tegelijkertijd op. Het maakt het mogelijk om automatisch al je ontvangen bestellingen in je kassasysteem te koppelen aan binnenkomende betalingen. Denk aan alle uren die je op jaarbasis spendeert aan het handmatig invoeren en koppelen van betalingen. Met een geïntegreerd betaalsysteem verloopt je dagafsluiting en dagelijkse boekhouding een stuk vlotter – wat zeker een must is op drukke, warme zomerdagen en weekenden.

Capaciteit en flexibiliteit

Zowel contactloze bestel- en betaalmogelijkheden als geïntegreerde betalingen zijn digitale features van overkoepelende digitale systemen. Tegenwoordig zijn moderne horeca kassasystemen meer dan enkel een opslagplaats voor contant geld en bonnetjes. Het is ook het kloppend hart van een horecazaak van waaruit operationele zaken zoals reserveringen, bestellingen, betalingen, loyaliteitsprogramma’s, voorraadbeheer, boekhouding en rapportering worden beheerd.

Eén van de vooraanstaande features van kassasystemen die zich toeleggen op het optimaliseren van de workflow in de horecasector is flexibele vloerplannen. Het toevoegen van extra tafels of een terras aan de normale capaciteit van een horecazaak ter voorbereiding van de zomer moet namelijk in jouw (financieel) voordeel werken, en niet voor meer problemen zorgen qua personeel of tafelbeheer.

Een digitaal en flexibel vloerplan lost dit op. Moderne horeca kassasystemen bieden de mogelijkheid om een terras of patio te creëren in je backoffice en, wanneer en waar nodig, eenvoudig tafels aan te passen, toe te voegen of te verplaatsen, zodat je personeel altijd weet waar ze moeten zijn. Maar er is nog meer. Naast het koppelen van bestellingen aan een tafel, kunnen specifieke items van een bestelling ook aan individuele zitplaatsen gekoppeld worden. Dit zorgt ervoor dat het personeel eenvoudig de juiste gerechten, hapjes, cocktails en drankjes aan de juiste gasten kan uitserveren.

Digitale voordelen

Personeelstekort is helaas een probleem dat niet binnen één zomer is opgelost. En met de naderende zomerdrukte zou het vervelend zijn als veel horecaondernemers niet op volle of zelfs op uitgebreide capaciteit kunnen draaien. Gelukkig voorzien de hierboven beschreven tools – de digitale voordelen in een digitale tijd – horecaondernemers van talloze mogelijkheden om dergelijke problematische situaties snel en efficiënt op te lossen.

 

Geïnteresseerd geraakt door deze blog en wilt u degelijk advies? Onze adviseurs helpen u graag!

Bekijk voor inspiratie en meer informatie onze andere blogs.

Voor het beste assortiment Presentatie & decoratie verwijzen wij u graag naar de website van BEUK HORECA, ook bent u volkomen welkom in onze showroom in Utrecht!



Delen op social media
 
Inschrijven nieuwsbrief
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist
     




    « Naar het blog overzicht