Zo zet je horeca interieur in om gasten te verleiden
De eerste stap voor alle horecazaken voor het verleiden van gasten is dat je antwoord hebt op de vraag: ‘Wie wil ik verleiden?’. Uit onderzoek blijkt dat negen van de tien ondernemers iedereen bedient: jong, oud, man, vrouw. Om stopkracht te creëren, moet je je doelgroep echter specifieker maken.
Tips over hoe je horecainterieur inzet als trekpleister.
"De toepassingen tussen diverse doelgroepen kunnen verschillend zijn. Toch zijn er tal van omgevingsfactoren waarmee je de gasten kunt beïnvloeden die voor alle doelgroepen hetzelfde werken" zegt een woordvoerder van dit onderzoek. De woordvoerder noemt er 17.
- Social proof: ‘Gasten willen bewijs dat het goed is’
Voordat gasten besluiten een horecazaak binnen te gaan, hebben ze (onbewust) de omgeving gescand. Op basis van wat ze waarnemen, maken ze hun keus. Belangrijk is dat gasten een bewijs hebben ‘dat de locatie goed is’, zogeheten social proof. Dit bewijs krijgen ze als er andere mensen zitten. Over het algemeen nemen gasten al snel plaats bij een raam of gevel met daglicht. Zo niet, stimuleer dit dan, want als passanten de gasten zien zitten dan trekt het andere gasten. Zorg dat je terras er aantrekkelijk uitziet, ook al is het geen terrasweer. Straal warmte uit met kussentjes op de stoelen en plantjes op tafeltjes. In het zuiden van ons land zijn ze er beter in om een uitnodigende sfeer te creëren dan in het noorden. Laat bovendien vanaf de buitenkant zien wat er te halen valt in je zaak door een stoepbord of een tekst op het raam (lunch, diner, borrel). Het moet bovendien duidelijk zijn dat de zaak open is. - Ruime versus krappe zitplekken: Hangt af van hoe lang je wilt dat gasten blijven zitten. De hoeveelheid ruimte tussen de gasten bepaalt hoelang ze blijven zitten. Zitten gasten dicht op elkaar dan voelen ze zich opgejaagd en zal het bezoek korter zijn. Dit kan ook een keuze zijn, maar dan moet het wel kloppen met de rest van het horecaconcept, zoals het aanbod in eten en drinken. Wil je de gast een ultieme ervaring geven dan creëer je ruimere zitplaatsen.
-
Horecameubilair inzetten om gasten te verleiden: Ronde vormen worden als vriendelijk ervaren
Kies voor ronde vormen in je horecainrichting. Denk hierbij aan stoelen, tafels, bar en lampen. Gasten ervaren een zaak waarin ronde vormen zijn als een vriendelijke ruimte. Consumatics merkt dat horecazaken vaak efficiënt zijn ingericht: zoveel mogelijk tafels in een ruimte die je ook aan elkaar kunt schuiven. Maar door een kleine aanpassing van tafels met ronde hoeken te nemen, realiseer je in één keer een warme uitstraling. - Horecastoelen: Voor rust in de zaak, gebruik niet meer dan vier verschillende stoelen.
Je ziet het tegenwoordig veel, hippe concepten waar géén enkele stoel hetzelfde is. Voor rust in de zaak, waar gasten vaak behoefte aan hebben, is het raadzaam niet meer dan vier verschillende horecastoelen te gebruiken: lage stoel (diner), hoge zit (aan bartafel), andere kleur stoel en barkruk. Als je kiest voor verschillende kleuren stoelen (meer dan twee verschillende kleuren), dan oogt het drukker. De gast ervaart de zaak als luidruchtig, het verkort de verblijfsduur. -
Horecastoelen: Comfort bepaalt de duur van het bezoek.
Kies je voor een luxe leren fauteuil of een simpel kuipstoeltje? De keuze van de stoel bepaalt de bedrijfsduur. Kies je voor een comfortabele dinerstoel dan blijven gasten lang tafelen. Wat de keus ook wordt, de rest van het concept en assortiment moet hierop afgestemd worden en kloppen. Op een hard stoeltje past geen culinair viergangendiner, maar een snelle hap. -
Servies: Gebruik zwaarder servies.
Als je de ervaring van de gast tot de puntjes wilt optimaliseren, is het van belang om naar het servies te kijken. Want ook dit heeft invloed op de gast. Hoe zwaarder een glas, hoe hoger de kwaliteit wordt ervaren en hoe lekkerder gasten de inhoud vinden. Dit geldt natuurlijk ook voor de borden en het bestek. Je kunt ervoor kiezen om al je servies onder de loep te nemen, of het servies voor een paar gerechten, die je echt wilt benadrukken om de intense smaak en hoge kwaliteit. - Planten: Zorg voor meer groen.
Go green! Mensen komen meer tot rust en zijn beter in staat om te ontspannen in de aanwezigheid van natuur. Zorg daarom dat er voldoende planten in het horecainterieuraanwezig zijn. Zo zorg je ervoor dat gasten hun bezoek nóg ontspannender vinden. En het fijne is, dat dit natuurlijk niet alleen van toepassing is op de gasten, maar ook op het personeel.
Overigens hebben echte planten een beter effect dan nepplanten. Een wand creëren met fotobehang van bijvoorbeeld een bos kan ook positieve resultaten laten zien. Zelfs dan zijn gasten meer ontspannen. - Afbeeldingen op muur: Wanddecoratie moet passen bij de doelgroep.
Een afbeelding op de muur kan bijdragen aan social proof. In een pannenkoekenrestaurant hangt bijvoorbeeld een grote foto van kinderen die lekker aan het smullen zijn. Buiten dat deze wanddecoratie bijdraagt aan de sfeer geeft het de gasten (met kinderen) een gevoel dat het goed is. De foto draagt bij aan een goed gevoel. Echter, komen er in het pannenkoekenrestaurant niet alleen gezinnen maar ‘iedereen’ dan kan de afbeelding wel eens averechts werken. Mensen voelen zich niet erkend door de foto. Het staat te ver van ze af en dat werkt niet. Dan is het verstandiger een wanddecoratie te nemen die een grotere doelgroep aanspreekt door bijvoorbeeld alleen gezichten af te beelden. -
Blinde muur: Gebruik muur als communicatiemiddel.
Consumatics adviseert horecaondernemers de route te lopen die gasten afleggen van toilet naar hun tafel. Als gasten naar het toilet lopen, hebben ze vaak geen aandacht voor de omgeving omdat ze op zoek zijn naar het toilet. Op de weg terug zijn ze wél ontvankelijk voor communicatie en de omgeving. Kijk uit naar blinde muren in je zaak. Deze bevinden zich vaak in de buurt van de toiletten. Gebruik deze muren als communicatiemiddel. Laat hier zien wat je wilt, aanbiedt, welke actie je hebt of iets anders wat je wilt uitdragen.’ -
Natuurlijke materialen: Natuurlijke materialen worden geassocieerd met gezondheid.
Naast planten hebben natuurlijke materialen een positief effect op het welzijn van mensen. Mensen voelen zich meer ontspannen en blijer. Gebruik in je interieur daarom hout, organische vormen en patronen uit de natuur. -
Geuren: Met natuurlijke geuren verleid je gasten het meest.
Bij interieur denk je vaak aan iets tastbaars: meubels en aankleding. Maar ook niet-grijpbare elementen als geur, muziek en akoestiek zijn interieurelementen waarmee je gasten beïnvloedt. Geur werkt heel direct op emoties. Natuurlijk zijn er allerlei geuren te verspreiden in je zaak door een geurverspreider die je in het stopcontact plugt, maar in horecazaken verleid je gasten het meest tot consumptie door natuurlijke geuren. Maak daar in de keuken gebruik van. Als gasten andere gasten een verse gevulde koek zien eten en ze ruiken ook de bakgeuren vanuit de oven dan is de kans groot dat ze ook iets lekkers bij de koffie nemen.
-
Muziek: ‘Beat bepaalt de eetsnelheid.
Gasten verleiden én beïnvloeden doe je met muziek. Het tempo bepaalt de eetsnelheid: hoe meer beats per minuut, hoe sneller gasten eten. Bij een experiment in een lunchroom konden tafels een tweede keer worden verkocht als er snelle muziek werd gedraaid. Gasten namen alleen één gerecht. Bij langzamere muziek bleven ze langer zitten en bestelden vaker nog koffie. - Akoestiek: Pas als gasten níet tevreden zijn, hoor je iets over akoestiek.
9% van een ruimte moet uit absorberende materialen bestaan, zoals gordijnen, canvas schilderijen, akoestische oplossingen. Wanneer je twee muren tegenover elkaar hebt, hoef je maar bij één muur een akoestische oplossing te verzinnen. Als de akoestiek goed is, blijven de gasten langer en zijn ze tevredener. - Verlichting: Kleur van het licht heeft invloed op tevredenheid en uitgave van gasten.
Een andere tool om gasten te verleiden is verlichting. Uit onderzoek blijkt dat mensen in een zaak zaten met wat rodere tinten in de verlichting tevreden waren. Gasten die zich begaven in de gelere verlichting gaven meer uit. Geel en rood zijn dus volgens de ‘eetkleuren’.
Blauwe tinten passen daarentegen niet bij voedsel. Deze kleur straalt wel vertrouwen uit. -
Promotiemateriaal: Gasten sluiten zich ervoor af.
Pas op met promotiemateriaal. Er is een overkill aan promotiemateriaal. Waar mensen ook lopen of kijken zien ze promoties. Gasten sluiten zich ervoor af. Let dus op waar je in je zaak wel of niet gebruikmaakt van promotiemateriaal. Als je heel duidelijk boven de bar je speciaalbier hebt staan, hoef je niet nog eens een promotiekaart op de tafel te zetten. -
Kruip in de huid van de gast: Ervaar zelf de reis die gasten afleggen van buiten naar binnen.
Advies aan alle ondernemers is dat ze op de stoel van de gast gaan zitten en ervaren wat hun gasten meemaken. Volg de reis die de gast aflegt zelf: van buiten naar binnen, van deur naar tafel en van tafel naar toilet. Ga ook eens op de favoriete plek in de zaak zitten én ook op de minst bezetbare plek. Ervaar, kijk, ruik, proef en voel. Wat valt dan op? -
Peak-end rule: Gasten onthouden het mooiste en het laatste moment het beste.
Peak-end rule staat voor wat gasten zich herinneren van jouw ‘experience’. Als je achteraf terugkijkt naar een ervaring zijn er twee dingen belangrijk: het hoogtepunt (geweldig gerecht) of dieptepunt (de enorme lange wachttijd tussen de gerechten) én het laatste moment van de ervaring: het vragen om de rekening, het afrekenen en het verlaten van de zaak. Onderzoek vindt dat horecaondernemers hierin iets creatiever mogen zijn dan alleen een schaal met pepermuntjes bij de kassa of rekening. Er moet op het eind nog iets ‘gebeuren’ waardoor gasten met een wow-momentje naar huis gaan. Dít is wat gasten onthouden. En dus een goede tool om gasten te verleiden zodat ze de volgende keer bij je naar binnen stappen.